اطلاعاتی در رابطه با مشخصات کارتگرافیکهای سری ۳۰۰۰ Nvidia منتشر شد
روز گذشته شاهد عرضهی کارتگرافیک Nvidia GTX 1660 Super بودیم. حال بر اساس اطلاعات و جزئیاتی که حول محور کارتگرافیکهای نسل آیندهی شرکت انویدیا (Nvidia) درز کرده است، به نظر میرسد که Nvidia GTX 1660 Super آخرین کارتگرافیک توسعه یافته بر پایهی معماری قدرتمند اما گران قیمت Turing و بهزودی این معماری به عمر کوتاه خود پایان خواهد داد و تخت پادشاهی را به Ampere واگذار خواهد کرد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، سری کارتگرافیکهای RTX 3000 که بر پایهی معماری Ampere توسعه مییابند، بهبود فوقالعاده زیادی را در مبحث ردیابی پرتو یا Ray Tracing تجربه میکنند؛ اما به هر حال انویدیا سعی میکند تا به هیچ وجه اشتباهات نسل ۲۰۰۰ را تکرار نکند. در واقع کارتگرافیکهای سری RTX 2000 انویدیا با تمرکز برروی Ray Tracing عرضه گشتند اما این قابلیت نمیتواند تنها دلیل خرید کارتگرافیکهای گرانقیمت سری ۲۰۰۰ باشد. در واقع عرضهی این کارتگرافیکها نشان داد که اکثر بازیبازان برروی قدرت بیشتر در کنار قیمت پایینتر و نه وجود تنها تنظیمات بصری بیشتر توجه دارند. در واقع در هنگام عرضه کارتگرافیک RTX 2080، شاهد بیشتر شدن میزان فروش کارتگرافیک ۱۰۸۰Ti بودیم که در کنار داشتن ۱۰ درصد قدرت بیشتر نسبت به RTX 2080، قیمت بسیار کمتری را نیز دارا بود. در واقع تا قبل از عرضهی RTX 2080Ti، پادشاهی قدرتمندترین کارتگرافیک در بازیهای ویدئویی و البته کارهای روزمره در دستان GTX 1080Ti بود.
حال انودیا قرار است تا با بهرهگیری از معماری Ampere، علاوه بر ارائهی افکتهای و همچنین تنظیمات Ray Tracing بسیار با کیفیتتر نسبت به نسل ۲۰۰۰، قدرت بسیار بیشتری را نیز به کاربران در کنار قیمت پایینتر نسبت به نسل قبل ارائه دهد. در واقع تبدیل شدن Ray Tracing و توانایی سختافزاری بیشتر در کنسولهای نسل نهم مانند پلیاستیشن ۵ و اکسباکس اسکارلت، انویدیا را مجبور کرد تا تکانی به خود دهد و برای جلوگیری از بروز یک شکست تجاری مفتضحانه در نسل آینده، سختافزار قدرتمندتری را در کنار هزینهی پایینتر به بازیبازان ارائه دهد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، کارتگرافیکهای RTX 3000 انودیا از حافظه سریعتر و بیشتر ویرم (vRam) در کنار سرعت بیشتر کلاک پردازنده البته مصرف برقی کمتری بهره میبرند. به لطف پردازندههای ۷ نانومتری EUV که بر پایهی معماری Ampere توسعه یافتهاند، شاهد بهینهسازی بسیار بیشتری در مصرف برقق کارتگرافیکهای نسل آیندهی انویدیا خواهیم بود. کارتگرافیکهای RTX 3080 و ۳۰۷۰ RTX از ۱۲ گیگابایت رم GDDR6 و RTX 3080 Ti نیز از ۱۶ گیگابایت رم GDDR6 بهره خواهند برد. همچنین سرعت کلاک رم این کارتهای گرافیک نیز ۱۰۰ الی ۲۰۰ مگاهرتز نسبت به نسل RTX 2000 بیشتر خواهد بود که با توجه به میزان حافظهی ویرم بیشتر، عملکرد خارقالعادهای را شاهد خواهیم بود.
کارتگرافیکهای Ampere نسبت به Turing به انرژی کمتری نیاز دارند که البته این موضوع باعث میشود تا دستمان در بحث اورکلاکینگ حداقل در مدلهای پایهی و شخصیسازی نشدهی RTX 3000 بسته باشد. در واقع فعلا نمیتوان با وجود عدم تست ان کارتگرافیکها، نسبت به توانایی اورکلاکینگ آنها نظر قطعی داد.
انتظار میرود که دو کارت گرافیک RTX 3060 و ۳۰۷۰ RTX در هنگام عرضه قیمتی معادل قیمت هنگام عرضهی دو کارتگرافیک RTX 2060 و ۲۰۷۰ RTX را دارا باشند اما دو کارتگرافیک RTX 3080 Ti و ۳۰۸۰ RTX در هنگام عرضه دارای قیمت پایینتری نسبت به RTX 2080 Ti و ۲۰۸۰ RTX خواهند بود.
با جمع بندی اطلاعات درز شده، میتوانیم دریابیم که انویدیا خطراتی را نسبت به عرضهی کارتگرافیکها آینده دو شرکت اینتل (Intel) و ایامدی (AMD) و همچنین عرضهی کنسولهای نسل نهم حس کرده است و حال قصد دارد با ارتقاء کارتگرافیکهای خودو ارائهی قدرت بسیار زیاد در کنار قیمت و هزینهای معقول، خود را دوباره به عنوان پادشاه کارتهای گرافیک معرفی کند. در حال حاضر اطلاعاتی از کارتگرافیکهای Titan و GTX بر پایهی معماری Ampere وجود ندارد اما قطعا انویدیا عرضه دو کارتگرافیک از این دو خانواده را برای بازارهای فنی و قدرتمند و البته بازار کارتگرافیکهای میانرده در نظر دارد.
حال در اینجا باید اشاره کنیم که اکثر این اطلاعات بر پایهی شایعات، توضیحات قدیمی و اطلاعات درز شده توسط همکاران شرکت انودیا در اینجا جمعآوری شدهاند و حتی ممکن هست تا شاهد نامگذاری کارتگرافیکهای نسل بعد انودیا با کد ۳۰۰۰ و یا RTX نباشیم. در هر صورت فعلا نمیتوانیم در رابطه با این کارتگرافیکها نظر قطعی دهیم و تنها چیزی که از آن اطمینان داریم این هست که کارتگرافیکهای نسل آینده انویدیا طی ششماهی اول سال ۲۰۲۰ میلادی به بازار عرضه میگردند و احتمالا دارای عمر بیشتری در بازار کارتگرافیکها نسبت به سری ۲۰۰۰ خواهد داشت.
نظر شما در رابطه با کارتگرافیکهای نسل بعد انویدیا چیست؟ آیا قدرت و توانایی سختافزاری این کارتگرافیکها برای شما دارای جذابیت بسیار زیادی است یا ترجیح میدهید که توجهی خود را برروی کارتگرافیکهای دو شرکت اینتل و ایامدی بگذارید که با قیمتی کمتر و البته به کمک راه حلهای نرمافزاری، کیفیت و قدرتی نسبتا معادل کارتگرافیکهای انویدیا را به کاربران ارائه میدهند؟
بیشتر بخوانید :
- دروازهبان نامرئی FIFA 21 از ورود توپ به دروازه جلوگیری میکند
- بتای عمومی Resident Evil Re:Verse هماکنون برای دانلود در دسترس است
- کنسول پلیاستیشن ۵ در پردازش محتوای SDR مشکلاتی دارد
- شایعه: جزئیات جدیدی از Battlefield 6 فاش شد
- پیش نمایش ویدیویی Far Cry 6؛ نبرد با دیکتاتور
{{ com.content }}
{{ com.create_at }} پاسخ دادن شما به عنوان مدیر اگر مایل به حذف هستید کلیک کنید{{ ans.content }}
{{ ans.create_at }} شما به عنوان مدیر اگر مایل به حذف هستید کلیک کنید